✆ Voor direct contact bel: 020-8467171

  • kickasse serials
  • limetorrenturl tv show
  • Slechte gewoontes opgeven

    22-1-2016 09:35 / Marco Bogers / Geen Reacties /

    Slechte gewoontes opgeven lijkt soms een onmogelijke taak.

    En toch zijn er in mijn omgeving mensen een die radicale gewoonte verandering gerealiseerd hebben

    Een van mijn vrienden was een onverbeterlijke kettingroker. Het was moeilijk om hem zonder sigaret in zijn hand te betrappen. Hij wist natuurlijk dat het slecht was. Zijn conditie ging achteruit, zijn tanden werden langzaam bruin. En toch, een sigaret, daar kon hij niet zonder.

    Totdat hij vader werd. Toen is hij van de één op de andere dag gestopt, en heeft nooit meer één sigaret aangeraakt.

    Hij was van roker een niet-roker geworden.

    Je kan jezelf Christen, Moslim, Nederlander, Europeaan noemen, maar misschien is wat je elke dag doet, meer een spiegel is van van wie je bent. Het is in ieder geval heel zichtbaar voor je omgeving. En wat je doet wordt voor het grootste deel bepaald door je onbewust gedrag, je vaste gewoontes.

    “Sleutelen aan je identiteit is de korte route naar gewoonte verandering”

     

    Een slechte gewoonte is iets wat je je hele leven gedaan hebt, het zit diep in je gedrag verankerd. Als je deze wilt veranderen heb je vrachtwagens vol wilskracht nodig.

    Maar als je identiteit naar de buitenwereld niet verandert, dan wordt het moeilijk vol te houden, bijvoorbeeld als al je vrienden je nog steeds sigaretten aanbieden.

    Er is een véél snellere manier. Dat is om je nieuwe gedrag onderdeel te laten worden van je identiteit. Dan wordt je er door anderen de hele dag aan herinnerd.

    De radical methode voor slechte gewoontes

    Dit is niet een beetje veranderen, maar echt radicaal. Ik heb deze methode getest, en hij werkt. Het is een van de meest effectieve methodes die ik ken. Er zit echter wel een voorbehoud aan. Het werkt alleen met dingen waarvan je de triggers (die je herinneren aan de gewoonte) in je omgeving kan verwijderen. Dus bijvoorbeeld nagelbijten gaat niet lukken – tenzij je een amputatie overweegt ;).

    1.  Kies de gewoonte die je gaat veranderen

    Het nieuwe gedrag moet aan 3 criteria voldoen, ‘Happy’, ‘New’ en ‘Me’. Als voorbeeld neem ik het voornemen om geen van nu af aan geen suiker meer in je koffie te drinken. Iets wat vele jaren geleden onderdeel is geworden van mijn Happy New Me.

    Happy

    Je wilt het eigenlijk al de hele tijd wilt opgeven; Als je er echt over nadenkt is het een gewoonte die als je hem niet meer zou hebben je echt gelukkiger zou maken.

    Het meest succesvol zijn dingen waar je toch wel zonder zou kunnen. Suiker in mijn koffie was iets wat ik niet echt zou missen als ik het nooit meer zou kunnen hebben.

    New

    Je gooit de slechte gewoonte weg, en daarmee ruimte maakt voor iets nieuws.

    Doordat ik geen suiker in meer in mijn koffie drink, ben ik minder koffie gaan drinken en inmiddels ben ik bijna helemaal op thee overgestapt. Voor de korte cafeine shots is nu iets veel beters in de plaats gekomen. Doordat ik meer thee en water drink ben ik beter gehydreerd en kan ik me voor veel langere perioden concentreren.

    Me

    Je gaat je er de rest van je leven! aan houden;

    Dus niet iets wat je een paar weken met veel moeite volhoudt, nee echt voor altijd. Inmiddels weet iedereen om me heen dat ik mijn koffie zonder suiker drink. Het is onderdeel geworden van mijn identiteit.

    2. Schrijf op wat je niet meer doet, en wanneer je het voorgoed opgaf.

    Door iets op te schrijven, maak je een commitment voor jezelf. Uit onderzoek (can’t versus don’t) blijkt dat het heel wat uitmaakt hoe je het formuleert. Taal is belangrijk. Als je bijvoorbeeld zegt: ‘Ik mag geen suiker meer in mijn koffie, dan gaat het niet werken.’ (Can’t). Maar als je zegt: ‘Ik drink nooit suiker in mijn koffie.’ (Don’t), dan wordt het onderdeel van je identiteit.

    3. Wacht, evalueer, en pak de volgende gewoonte

    Geef je nieuwe gedrag de tijd. Als blijkt dat het niet werkt, dan stel je iets bij. Het kan zijn dat je het te groot hebt gemaakt, of dat er iets in je omgeving is dat het gedrag blijft triggeren.

    Als je bijvoorbeeld als nieuw gedrag hebt, dat je niet meer in bed op je smartphone kijkt, maar hij ligt nog wel op je nachtkastje, dan zou je een wekker kunnen kopen en je smartphone in een andere kamer kunnen leggen.

    Als éen gewoonte beklijfd is, dan pak je de volgende gewoonte.

    Voorbeelden van persoonlijke gewoontes

    – Ik drink nooit frisdrank als ik thuis ben

    – Ik kijk nooit op mijn smartphone als ik in bed lig

    – Ik kijk nooit TV in bed

    Voorbeelden van werk/computer gewoontes

    – Ik gebruik mijn inbox nooit meer als archief (wat betekent dat je een archiefmap maakt en je inbox regelmatig verwerkt)

    – Ik lees nooit nieuwsberichten tijdens werkuren in mijn webbrowser (Wat daarbij ondersteunt is dat je het in pocket opslaat en later leest)

    Om over na te denken

    ‘Elke actie is een stem voor de persoon die je wilt zijn.’

    REAGEREN

    © 2014 – WorkinFlow