“Wat doe jij eigenlijk?”

Soms word ik gevraagd wat ik doe.

Wat mensen dan meestal willen weten is hoe ik de kost verdien, of hoe ik hen kan helpen beter de kost te verdienen.

En dan zeg ik ze wat ze willen horen. Trainer, schrijver, consultant, of welk label daarbij hoort.

Soms vragen ze ook hoe ik dat doe. En dan vertel ik mijn aanpak.

Anderen kunnen over de labels heen kijken. Die vragen dan wat mij persoonlijk bezighoudt, waar ik tegenaan loop, wat ik nodig heb.

Dat leidt vaak tot betere gesprekken.

Maar zelden vragen mensen mij naar mijn grotere verhaal. Waarom ik doe wat ik doe.

En dat vind ik best jammer.

Want als er één ding is dat ons als soort definieert is dat we betekenis geven aan de wereld door middel van (mythische) verhalen – lees Sapiens van Yuval Harari.

We geven betekenis aan Corona door verhalen. (Wel weer jammer dat het zoveel versies zijn)

We geven een mythische betekenis aan onze voetbalclubs, aan Nederland, aan Europa, aan het economisch systeem, aan de bitcoin.

Mythe heeft als woord een slechte reputatie, en dat terwijl in elke mythe ook een kern van waarheid zit.

Niets motiveert meer dan een mythe waar je in gelooft. De één laat zich vaccineren, de ander bewust niet. De een doet mee aan kapitalisme, de ander zet zich ertegen af.

Het is dus belangrijk te onderzoeken in welke mythe jij gelooft en en dan op zoek te gaan naar de waarheid in jouw persoonlijke mythe.

Wat is voor jou echt waar, en waar zijn er andere motieven (angsten?) die meespelen?

Ik werk met mensen en organisaties op functioneel vlak, persoonlijk vlak, maar ben erachter gekomen dat op het mythische vlak het grootste potentieel voor transformatie is.

Pas als we als mensheid nieuwe grote verhalen vinden die verder gaan dan het verhaal van de economische groei, hebben we een kans de klimaatverandering het hoofd te bieden.

Of we dat gaan redden weet ik uiteraard niet, maar wat ik wel weet is dat wanneer mensen hun grotere verhaal vinden, dit een bron van extra energie kan worden. Voor henzelf en de mensen om hen heen.

Een ingang tot jouw grotere verhaal zijn vragen als:

Wat is mijn essentie?, Welke werking ik heb op de mensen om mij heen? Wat is de verandering is die ik in de wereld zou willen zien? Wat is de wijsheid is die ik met de wereld wil delen?

Ik geef toe, het maakt het antwoord op “wat je doet” er niet gemakkelijker op.

3 -2-1

3 doordenkers van mij

“De vraag “wat je doet” kan je beantwoorden op functioneel, persoonlijk of op het niveau van jouw grotere (mythische) verhaal, jouw purpose.”

“In elke mythe zit een waarheid, en in elke waarheid zit een mythe.”

“De grootste transformaties vinden plaats op mythisch niveau.”

2 quotes van anderen

“Een betekenisvol leven kan buitengewoon bevredigend zijn, zelfs te midden van ontberingen, terwijl een betekenisloos leven een verschrikkelijke beproeving is, hoe comfortabel het ook is.”

Juval Noah Harari

“Hij die een “waarom” heeft om te leven, kan bijna elk “hoe” verdragen.”

“Friedrich Nietsche”

1 vraag aan jou

“In welke mythes geloof jij en wat is daarin voor jou de kern van waarheid?”

Mijn aanbod

Wil je als persoon team of organisatie jouw grotere verhaal ontdekken en daarmee een extra bron van energie aanboren?

Ik help mensen hun persoonlijke purpose te ontdekken, en doe dat ook voor teams en organisaties.

Ik ben gecertificeerd True Purpose ™ Coach, en mede auteur van de bestseller Getting Teams Done.

Wil je hier meer over weten, reply dan op deze mail. Weet je iemand die hierin geïnteresseerd is, stuur dan deze nieuwsbrief door.

Gepubliceerd door Marco Bogers

arco Bogers is oprichter van Work in Flow, een trainingsbureau dat individuen en teams helpt bij het vormen van productieve gewoonten. Marco heeft een carrière in het bedrijfsleven achter de rug waarin hij marketing- en managementfuncties bekleedde bij Canon Europa en France Telecom Hij is op dit moment actief als auteur, trainer, coach en spreker op het gebied van persoonlijke en teamproductiviteit. Hij is mede-auteur van Getting Teams Done (2013) - http://www.gettingteamsdone.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *